کد خطا

توضیحی مختصر پیرامون کد خطا:

در صورت بوجود آمدن مشکلی در یکی از سیستم های خودرو،ECU را از طریق روشن نمودن چراغی (چراغ چک) در پشت پنل راننده را آگاه می سازد که مشکلی در یکی از سیستم های خودرو بوجود آمده است.این مشکل می تواند از وجود یک عیب بسیار کوچک در یک سنسور گرفته تا یک مشکل به مراتب جدی تر در یکی از سیستم های حیاتی خودرو باشد.

بسیار پیش آمده که در خودرویی نشسته و متوجه روشن بودن دائمی چراغ چک خوردو شده ایم.این چراغ اگرچه در لحظه اول روشن نمودن موتور خودور لحظه ای روشن می شود،اما در صورتیکه پس از گذشت بیش از ۵ ثانیه همچنان این چراغ روشن بود،نشانه خرابی در یکی از قسمت های خودروست.پس از مشاهده روشن بودن چراغ چک باید خودرو را به نمایندگی و یا تعمیر گاه اتومبیل معتبر منتقل کرد،در این زمان تعمیرکار با اتصال دستگاه عیب یاب (یا همان دیاگ خودمان!) به خودرو و مشاهده کد خطای به نمایش در آمده در دستگاه متوجه می شود که خودرو دارای چه مشکلیست.پس از برطرف نمودن مشکل مربوطه کد خطایی که در حافظه ECU ذخیره شده بود توسط تعمیرکار پاک شده و مشکل خودرو حل می شود.

دقت کنید به این جمله کلیشه ای:

پیشگیری بهتر از درمان است،درست است که برطرف نمودن مشکل خودرو پس از مشاهده روشن بودن چراغ چک خود نوعی درمان محسوب می شود اما در واقع این کار پیشگیریست از مشکلی بزرگتر.در صورتیکه چراغ چک به روشن بماند و راننده به آن توجهی نداشته باشد،این مسئله می تواند مشکلی بزرگتر را در پی داشته باشد.

هنگامی که چراغ چک ماشین (MIL : Malfunction Indicator Lamp‎) اتومبیل شما روشن شده است یعنی خطایی رخ داده که باید برطرف شود. اتومبیل هایی که از سیستم عیب یابی بر مدار (OBD : On-Board Diagnostic) برای ارتباط با کامپیوتر یا دستگاه دیاگ استفاده می کنند معمولا از کدهای خطای استانداردی (DTC : Diagnostic Trouble Codes) برای این کار دارند. کدهای خطای ماشین های دارای دو قسمت استاندارد و کارخانه ای می باشند. قسمت استاندارد آن در ادامه این قسمت آمده است ولی برای قسمت تعریف شده توسط کارخانه باید به سایت آن یا سایت های مرتبط (که برخی در انتهای این قسمت معرفی می شوند) مراجعه کنید.

 

کدهای خطای به صورت نمونه زیر می باشند:

P 0 3 0 1

  • در نمونه بالا حرف اول نشانگر یکی از حالات زیر است:
  • (انتقال قدرت) P : Powertrain
  • (بدنه) B : Body
  • (شاسی) C : Chassis
  • (شبکه) U : Network
  • عدد اول اگر ۰ باشد کدهای استاندارد (SAE : Society of Automotive Engineers) است و اگر ۱ باشد کدهای تعریف شده بوسیله کارخانه می باشد.

عدد دوم نشانگر یکی از حالت های زیر است:

۱ : اندازه گیری سوخت و هوا

۲ : اندازه گیری سوخت و هوا (فقط سیستم های انژکتوری ساخت کارخانه)

۳ : سیستم احتراق و جرقه زنی

۴ : کنترل های سیستم های کمکی

۵ : کنترل سرعت خودرو و سیستم کنترل دور آرام

۶ : کامپیوتر و خروجی های کمکی

۷ : مخابره

۸ : مخابره

دو عدد آخر نیز شماره خطای مورد نظر می باشد.

برای مثال ذکر شده P به معنای خطا در سیستم انتقال قدرت، با کدهای استاندارد، در سیستم احتراق و جرقه زنی، و با شماره خطای ۰۱ می باشد. یعنی جرقه زنی سیلندر شماره یک دارای مشکل است.

توجه داشته باشید که منبع خطا لزوما شماره خطا نیست و اشکالی دیگر در رابطه با منبع فوق باعث بروز چنین خطایی بگردد. به عنوان مثال ممکن است که جرقه زنی سیلندر شماره یک دارای خطا باشد ولی عدم اتصال درست وایری این خطا را ایجاد کرده باشد.

برای آشنایی با کدهای خطا می توانید به لینک های زیر مراجعه نمایید.

 

http://standards.sae.org/j2012_201303

http://www.obd-2-codes.com

http://www.myscantool.com/dtc

http://www.dtcsearch.com

http://www.obd-codes.com/trouble_codes

http://www.equus.com/DTC

http://www.eobd2.eu/DTCL.asp